Informatie

TERUG NAAR OVERZICHT: Informatie

FAQ

FAQ: Antwoorden op de meest gestelde vragen
Stel een vraag per mail

Wanneer zijn wij geopend?

Van dinsdag t/m zaterdag is ons kantoor geopend tussen 10:00-12:00 uur en 13:00-16:00 uur. Voor inbreng van goederen zijn wij geopend van donderdag t/m zaterdag tussen 10:00-12:00 uur en 13:00-16:00 uur (en op afspraak).

Hoe werkt een veiling eigenlijk?

Bij Van Zadelhoff Veilingen en Taxaties wordt van alles geveild; van een tekening van Van Gogh tot een leuke doos divers. Een week voordat de online veiling afloopt, worden alle artikelen met foto’s op onze website geüpload. Het is dan al mogelijk een bod uit te brengen. Het weekend voordat de veiling definitief sluit, vinden er 2 kijkdagen plaats, waarop u de kans krijgt alle artikelen te bekijken en u de gelegenheid heeft uw vragen te stellen aan de medewerkers. Tijdens de kijkdagen kunt u ook onze catalogus krijgen in de vorm van een boekje. Tevens is het mogelijk in te loggen op onze gratis WIFI zone, opdat u online toegang tot de catalogus heeft. U kunt de catalogus ook via de e-mail ontvangen en circa een week voor de veiling op deze site downloaden (zie ‘veilingen’). Mocht u iets gezien hebben dat u graag wilt kopen, dan kan dat op verschillende manieren: via onze site direct bieden, of een automatisch bod invoeren of een handgeschreven koopopdracht tijdens de kijkdagen inleveren.

Wat is er mogelijk bij Van Zadelhoff Veilingen en Taxaties?

Naast het inbrengen van goederen zijn officiële taxaties (zie “Taxaties’) en ontruimingen ook mogelijk. Om afspraken te maken of voor informatie, kunt u altijd bellen of e-mailen. Neem ook een kijkje in onze webshop die voortdurend wordt aangevuld met verrassende artikelen om direct aan te kopen.

Hoe vaak per jaar wordt er geveild?

Onze online veilingen vinden minimaal 7 keer per jaar plaats. Naast de online catalogus zijn de kavels dan ook te bezichtigen in de showrooms aan de Nieuwe Havenweg 53a, Hilversum. Er vinden ook diverse veilingen op locatie plaats (meld u aan op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven).

Ik wil iets inbrengen, hoe werkt dit?

De snelste manier om uitsluitsel te krijgen of goederen bij ons geveild kunnen worden, is door het sturen van een foto per e-mail. Onze taxateur(s) zullen deze foto bekijken, waarna wij contact met u opnemen. Verdere afspraken (transport e.d.) kunnen dan gemaakt worden. Na het maken van een telefonische afspraak, is het tevens mogelijk om bij ons langs te komen met de goederen die u in wenst te brengen. Na telefonisch contact kan de taxateur aan huis langskomen. Voor onze officiële inbrengvoorwaarden, zie ‘Algemene Voorwaarden Inbreng’.

Ik breng iets in voor de veiling, zijn hier kosten aan verbonden?

Pas als wij tot verkoop overgaan rekenen wij een commissie van 17% van de koopsom. Deze wordt in overleg met onze taxateur bepaald bij de inbreng. In geval van b.v. transport, ongekeurde edelmetalen die gekeurd dienen te worden of eventuele opslag of schoonmaakkosten en reparaties van uw artikelen ten behoeve van de verkoop rekenen wij kosten; dit uiteraard alleen in overleg met u als inbrenger. Mocht uw artikel niet tijdens de veiling verkocht worden, dan kunt u uw artikelen dus gratis retourneren.

Hoeveel en wat kan ik inbrengen?

Inmiddels zijn er veilinghuizen die onder een bepaald getaxeerd bedrag niets innemen. Dat is bij ons niet het geval. Dit betekent overigens niet dat alles geveild kan worden. Onze taxateur zal van uw goederen een inschatting maken. Het kan dus zijn dat u te horen krijgt dat (enkele van) uw goederen niet bij ons geveild kunnen worden. Hoewel wij gespecialiseerd zijn in kunst en antiek, bieden wij tevens een zeer uitgebreid scala aan andere goederen aan, zoals: auto’s, etnografica, wijnen, designmeubelen, tuinornamenten en zelfs een vliegtuig. U ziet, wat u ook aan te bieden heeft, het loont altijd de moeite om contact met ons op te nemen. Voor een afspraak kunt u ons altijd bellen (035-6247170) en e-mailen.

Wat gebeurt er met de goederen die ik inbreng?

Niet alle goederen kunnen wij apart veilen. Daarom besluiten wij soms artikelen samen te voegen tot een koop. Deze kopen worden zorgvuldig geselecteerd, met als doel een hogere verkoopprijs. De voorwerpen krijgen vrijwel direct een barcode en worden in het computersysteem gezet. Ons computersysteem maakt het mogelijk het hele veilingproces, van inbreng tot veiling tot afgifte zelf te volgen. Vervolgens worden er verschillende foto’s gemaakt voor de online catalogus. Ongeveer een week voor de veiling krijgen alle artikelen een catalogusnummer en wordt alles op zijn plaats gezet.

Hoe zit het met veilingkosten?

Mocht u een of meerdere kavels aankopen, dan betaalt u 29% opgeld (INCL. BTW) en €1,- administratiekosten over het bedrag waarvoor het artikel is aangekocht.

Wat houdt een richtprijs in?

De richtprijs is een indicatieve waarde van een artikel. Dat wil echter niet zeggen dat het niet meer of minder kan opbrengen. De koper bepaalt de prijs. Een artikel heeft altijd een startprijs. Voor minder dan deze prijs, kan het niet verkocht worden.

Wanneer en hoe krijg ik te horen of mijn bieding succesvol is geweest?

Door ons digitale veilingsysteem wordt u automatisch op de hoogte gehouden of u de hoogste bieder bent.

Hoe betaal ik de door mij aangekochte goederen?

De zaterdag na de veiling moeten alle goederen afgehaald en betaald zijn. In uw aankoopbevestiging staan de afhaaldagen en tijden. U kunt contant betalen, pinnen of het geld overmaken op bankrekeningnummer ABN AMRO 449912108 onder vermelding van uw klantnummer.

Hoe worden de maten van artikelen bepaald?

De veilinghouder vermeldt formaten van kavels, indien hij dat van belang acht. Daarbij worden de schilderijen zonder lijsten opgemeten en bij een meubel worden de grootste kanten vermeld.

Kan ik goederen laten bezorgen?

Als u niet in staat bent de goederen te komen afhalen of als het gaat om goederen die u zelf niet kunt vervoeren, dan kunnen wij deze als het om een niet al te groot formaat gaat per post naar u opsturen, of er kan een afspraak gemaakt worden om het te laten bezorgen. De kosten hiervan zijn afhankelijk van gewicht, waarde, locatie, etc.

Wat gebeurt er met niet verkochte kavels?

Dat hangt af van de gemaakte afspraak tussen inbrenger en taxateur. Mocht u na afloop van de veiling geïnteresseerd zijn in een van de onverkochte goederen, dan zullen sommigen aangeboden worden in de aftersales. De inbrenger ontvangt tevens per post een voorstel van ons om de startprijs aan te passen, opdat het artikel wederom geveild kan worden in de volgende veiling. De inbrenger kan ofwel akkoord gaan met dit voorstel, of het artikel retour komen halen.

Hoe en wanneer hoor ik wat mijn ingebrachte goederen opgebracht hebben? 

U krijgt een uur na de veiling de afrekening van uw ingebrachte goederen gemaild. Tevens is het mogelijk deze ten alle tijden in te zien op uw persoonlijke website-account.

Wanneer vindt het toewijzen plaats? 

Na de laatste veilingavond worden de aankopen toegewezen.

Afhalen goederen

Als de veiling is afgelopen, kunt u vanaf de volgende dag (dus vanaf woensdag) uw aankopen ophalen.

Tevens is het mogelijk uw goederen te laten opsturen. Het opsturen van aangekochte goederen gebeurt op eigen verantwoordelijkheid.
Natuurlijk zullen wij de aankoop met veel zorg voor u verpakken, en in de meeste gevallen gaat het natuurlijk goed, maar hoe men er bij de transport dienst mee omgaat zal niet onder onze verantwoording vallen. Blijkt er tijdens het vervoer schade te zijn ontstaan aan uw pakket, dan zult u zelf contact met de Pakketdienst van TNT moeten opnemen, onder vermelding van de door ons aan u toegezonden track en trace code en de schade rechtstreeks op de pakketdienst verhalen.

Onze administratie is telefonisch bereikbaar op: 035-6247170 van dinsdag t/m zaterdag tussen 10.00 - 12.00 en tussen 13.00 - 16.00