Informatie

TERUG NAAR OVERZICHT: Informatie

Over de veiling

  1. Inbrengen van artikelen
  2. Aankopen in de veiling
  3. Online bieden
    1. Registreren
    2. Toevoegen aan uw favorieten
    3. Bieden
    4. Automatisch bod
    5. Sluitingstijd
    6. Toegewezen
    7. Artikelen ophalen
  4. Richtprijs staffels

Inbrengen van artikelen

De snelste manier om uitsluitsel te krijgen of uw goederen bij ons geveild kunnen worden, is door enkele foto’s per e-mail te sturen naar info@vanzadelhoff.nl. Nadat de taxateur de foto’s heeft bekeken en een uitspraak heeft gedaan over de waarde, zal de administratie contact met u opnemen of het artikel geschikt is voor de veiling. Mocht het een schilderij of onduidelijke foto betreffen, dan kunnen wij u ook verzoeken bij ons langs te komen, opdat de taxateur het artikel in het echt kan bekijken om een nauwkeuriger uitspraak te kunnen doen. U kunt overigens ook zonder afspraak bij ons terecht met de goederen die u wenst in te brengen. Dit kan van donderdag t/m zaterdag tussen 10.00 – 12.00 en 13.00 – 16.00. Verdere afspraken (transport e.d.) kunnen gemaakt worden worden per email of telefonisch: 035-6247170. Mocht het een grote hoeveelheid artikelen betreffen, dan kan de taxateur na telefonisch overleg ook bij u langs komen.

Inmiddels zijn er veilinghuizen die onder een bepaald getaxeerd bedrag niets innemen. Dat is bij ons niet het geval. Dit betekent overigens niet dat alles veiling geschikt is. Onze taxateur zal een schatting van de waarde van uw goederen maken. Het kan dus zijn dat u te horen krijgt dat (enkele van) uw goederen niet bij ons geveild kunnen worden. Hoewel wij gespecialiseerd zijn in kunst en antiek, bieden wij tevens een zeer uitgebreid scala aan andere goederen aan, w.o.: auto’s, etnografica, wijnen, designmeubelen, tuinornamenten of zelfs een vliegtuig. U ziet, wat u ook aan te bieden heeft, het loont altijd de moeite om contact met ons op te nemen. Voor een afspraak kunt u ons altijd bellen op 035-6247170 en e-mailen naar info@vanzadelhoff.nl.

Veiling foto-1 Veiling foto-20 Veiling foto-12

Niet alle goederen kunnen wij apart veilen. Daarom besluiten wij soms artikelen samen te voegen tot een koop. Deze kopen worden zorgvuldig geselecteerd met als doel een hogere verkoopprijs te genereren. De voorwerpen krijgen vrijwel direct een barcode en worden in het computersysteem gezet.

Ons computersysteem maakt het mogelijk het hele veilingproces, van inbreng tot veiling en zelfs afgifte te volgen. Vervolgens worden er meerdere foto’s van de goederen gemaakt in onze fotostudio voor de online catalogus. Ongeveer een week voor de veiling krijgen alle kavels een catalogusnummer toegekend en worden de showrooms gedecoreerd, opdat men tijdens de kijkdagen de artikelen in het echt kan komen bezichtigen aan de Nieuwe Havenweg 53a in Hilversum.

Pas als wij tot verkoop overgaan rekenen wij commissie. In geval van b.v. transport, ongekeurde edelmetalen die gekeurd dienen te worden of eventuele opslag of schoonmaakkosten en reparaties van uw artikelen ten behoeve van de verkoop rekenen wij kosten; dit uiteraard alleen in overleg met u als inbrenger. Indien uw artikel tijdens de veiling verkocht wordt en er geen extra kosten gemaakt zijn ten behoeve van de staat van uw artikel, dan krijgt u de koopsom uitbetaald minus 17%. Na afloop van de veiling is er nog steeds een kans dat uw artikel verkocht wordt tijdens de aftersales voor de overeengekomen startprijs, die altijd 25% onder de eerste richtprijs ligt.

Mocht uw artikel niet verkocht worden en wilt u het retourneren, dan betaalt u geen commissie. Tevens is er de mogelijkheid een onverkocht artikel tijdens de daaropvolgende veiling aan te bieden voor een verlaagde startprijs van 30%. U krijgt hierover altijd een bericht toegestuurd waarmee u akkoord kunt gaan. Als u daar niet binnen de door ons aangegeven termijn op reageert, dan wordt het automatisch overgezet naar de volgende veiling.

Aankopen in de veiling

Naast de digitale catalogus met afbeeldingen die circa een week voor de kijkdagen op de website te bekijken is, kunt u tijdens de kijkdagen alle artikelen aan de Nieuwe Havenweg 53a bezichtigen in één van de showrooms en ook een schriftelijke catalogus verkrijgen. Hierin vindt u een omschrijving van de artikelen en de richtprijs. U kunt deze schriftelijke catalogus ook via de e-mail ontvangen en circa een week voor de veiling op deze website downloaden. Tevens kunt u gratis inloggen op ons draadloze wifi netwerk in het pand tijdens de kijkdagen, opdat u op uw tablet, telefoon, etc. de catalogus kunt bekijken en eventueel meteen een bod uit kunt brengen.

Veiling foto-8  Veiling foto-15

Mocht u iets gezien hebben dat u graag wilt kopen, dan kan dat op verschillende manieren: via onze site direct bieden, of een automatisch bod invoeren, maar ook een handgeschreven koopopdracht tijdens de kijkdagen inleveren. Voor meer informatie over online bieden kunt u naar de sectie “online bieden” op onze website gaan.

Mocht u één of meerdere kavels aankopen, dan betaalt u 29% opgeld en €1,- nummergeld over het bedrag waarvoor het artikel is aangekocht (of anders aangegeven in afwijkende veilingen).
Als u biedt krijgt u altijd voor het bevestigen een rekenvoorbeeld met het totaalbedrag, inclusief het opgeld te zien.
U wordt automatisch op de hoogte gehouden of u de hoogste bieder bent en of u er uiteindelijk in geslaagd bent de door u gewenste artikelen aan te schaffen. De eerstvolgende zaterdag na afloop van de veiling moeten de goederen uiterlijk afgehaald en betaald zijn.

In uw aankoopbevestiging staan de specifieke afhaaldagen en tijden. U kunt contant betalen, pinnen of het geld overmaken op bankrekeningnummer ABN AMRO 449912108.
Goederen die u zelf niet kunt vervoeren, kunnen wij opsturen via onze postservice of bij u langs brengen via onze bezorgservice. Hier zijn echter wel kosten aan verbonden; deze zijn afhankelijk van de grootte, het gewicht, de waarde, de kwetsbaarheid en uw locatie. Voor prijs indicaties kunt u ons altijd per email benaderen onder vermelding van het/de betreffende aangekochte kavel(s) en uw adres.

 Veiling foto-4 

Online bieden

Registreren

Indien een veiling geactiveerd is, is het circa een week voor de sluitingstijd mogelijk een bod op een artikel uit te brengen. Om te kunnen bieden, dient men zich eerst te registreren en vervolgens met het aangemaakte account in te loggen op de website. Alleen wanneer u ingelogd bent, heeft u toegang tot het biedvenster.
In de huidige veiling kunt u alle aangeboden artikelen bekijken. Naast de catalogusnummers, foto’s en rubrieken, staan ook de omschrijvingen en richtprijzen vermeld.
De startprijs wordt over het algemeen 25%lager ingezet dan de eerste richtprijs. Een lager bod dan deze startprijs is onmogelijk.

Schermafbeelding 2015-05-18 om 20.05.12  Schermafbeelding 2015-05-18 om 20.02.55

Toevoegen aan uw favorieten

Uiteraard wordt u per email op de hoogte gesteld van uw biedingen. Echter, om de artikelen waarin u geïnteresseerd bent op een overzichtelijke manier te kunnen volgen, raden wij u aan een selectie te maken van uw favorieten. Dit wordt op de website aangeduid als  “Toevoegen aan mijn catalogus” en wordt geïllustreerd in de vorm van een hartje. Wanneer u een artikel toevoegt aan uw eigen catalogus heeft u dus nog geen bod uitgebracht. Het is slechts een handige manier om een selectie van goederen te maken, opdat u deze niet iedere keer in de uit circa 4.000 artikelen bestaande catalogus-lijst op hoeft te zoeken. Onder “Mijn catalogus” zijn bovendien verschillende filter mogelijkheden. Zo kunt u bijvoorbeeld alleen de artikelen bekijken waar u daadwerkelijk een bod op heeft uitgebracht. De catalogusnummers worden gesorteerd op de sluitingstijd. De artikelen die binnen de kortste tijd sluiten, staan bovenaan de lijst.

Bieden

Vanuit “Mijn catalogus” kunt u een bod uit brengen op een gewenst artikel door op de knop “Bied nu” te klikken. U kunt in het venster een eenmalig direct bod invoeren of anders in het subtabje een automatisch bod doen (zie automatisch bod). Alvorens uw bod definitief gemaakt is, krijgt u eerst nog een calculatie van het totaalbedrag te zien, inclusief het opgeld van 29% en 1 euro nummergeld. Pas wanneer u op bevestigen heeft geklikt, is uw bod definitief geplaatst. In “Mijn berichten” worden alle bevestigingen voor u bewaard. Tevens zult u per email een confirmatie ontvangen. U wordt ook op de hoogte gesteld als u overboden bent, opdat u eventueel een nieuw bod kan invoeren. Daarbij gelden de authentieke veiling stappen, zoals door de computer wordt aangegeven.

Automatisch bod

Indien u geen tijd of zin heeft het biedproces in de gaten te houden en iedere keer handmatig uw bod te verhogen, dan kunt u ervoor kiezen een automatisch bod in te stellen. In het venster van het automatische bod, kunt u het maximale bedrag invullen dat u bereid bent te besteden aan het gewenste artikel. De computer zal dus, wanneer een persoon u over biedt, automatisch uw bod verhogen, totdat het door u aangegeven maximale bedrag eventueel is bereikt. Zodoende tracht het systeem het artikel zo goedkoop mogelijk voor u aan te kopen. Alleen als er een tegenbieder is, wordt uw begin bod verhoogd en anders niet.

Sluitingstijd

De aangeboden artikelen zijn ingedeeld in verschillende blokken, die elk op een ander moment afsluiten. Zo kunnen catalogusnummers 1 t/m 149 bijvoorbeeld aflopen op maandagavond om 19.00 en de catalogusnummers 3600 – 3849 op dinsdagavond om 21.45. De reden dat de artikelen niet tegelijk aflopen is uiteraard om bieders de kans te geven op meerdere kavels te bieden zonder daar een automatisch bod voor in te hoeven stellen.
Mocht er in de laatste 5 minuten voor afloop van een artikel nog een bod worden uitgebracht, dan wordt de sluitingstijd met 5 minuten verlengd. Dit is om fraude te voorkomen, waar men tot de laatste seconde wacht om de tegenstander nog te overbieden.

Toegewezen

Pas na afloop van de gehele veiling, dus nadat alle artikelen de sluitingstijd hebben bereikt, wijst de veilingmeester (onder toezicht van de notaris) de artikelen officieel toe. U wordt per email op de hoogte gesteld of u de winnaar bent geworden van het gewenste lot.

Artikelen ophalen

Na afloop van de veiling op dinsdagavond, kunnen de aangekochte goederen afgehaald worden van woensdag t/m zaterdag tussen 10.00 – 12.00 en 13.00 – 17.00. Alle aankopen dienen dus uiterlijk de eerstvolgende zaterdag afgehaald en betaald zijn, tenzij er anders is afgesproken. Uiteraard is er de mogelijkheid aankopen te laten verpakken en opsturen of in het geval van grote goederen deze te laten bezorgen.
Meer informatie betreffende het opsturen en bezorgen van goederen kunt u vinden onder de sectie “Transport” op deze website.

Richtprijs staffels

Wij hanteren de gebruikelijke veiling staffels:

6601905001.5004.00011.00030.00080.000220.000600.0001.700.0003.200.000
8652005501.6004.25012.00032.00085.000240.000650.0001.800.0003.300.000
10702206001.7004.50013.00034.00090.000260.000700.0001.900.0003.400.000
12752406501.8004.75014.00036.00095.000280.000750.0002.000.0003.500.000
14802607001.9005.00015.00038.000100.000300.000800.0002.100.0003.600.000
16902807502.0005.50016.00040.000110.000320.000850.0002.200.0003.700.000
181003008002.2006.00017.00042.500120.000340.000900.0002.300.0003.800.000
201103208502.4006.50018.00045.000130.000360.000950.0002.400.0003.900.000
251203409002.6007.00019.00047.500140.000380.0001.000.0002.500.0004.000.000
301303609502.8007.50020.00050.000150.000400.0001.100.0002.600.000
351403801.0003.0008.00022.00055.000160.000425.0001.200.0002.700.000
401504001.1003.2008.50024.00060.000170.000450.0001.300.0002.800.000
451604251.2003.4009.00025.00065.000180.000475.0001.400.0002.900.000
501704501.3003.6009.50026.00070.000190.000500.0001.500.0003.000.000
551804751.4003.80010.00028.00075.000200.000550.0001.600.0003.100.000